« Tagasi

Aastalõpp väärtpaberiturul


Aastalõpunipid väärtpaberiturul

Üks laialdaselt jälgitav nähtus maailma aktsiaturgudel on aasta lõpus maksude optimeerimiseks tehtavad tehingud. Tavaliselt tähendab see pikaajaliste investorite poolt hetkel soetamishinnast madalamal tasemel olevate aktsiate lühiajalist müümist portfellist, eesmärgiga vähendada tulumaksukohustust. Järgmise aasta alguses püüavad investorid oma positsioone taastada põhjustades jaanuaris tavaliselt kerge hinnaralli.

Eesti kohalike investorite poolt enim hoitav pikaajaline investeering on tavaliselt Hansapank. Kuna aktsiat on paljud ostnud ka kõrgemaltelt tasemetelt, võiks maksude alandamisele suunatud müüki siingi kasutada. Riskid aga on sellise tegevuse juures suuremad, kui näiteks sarnasel tegevusel American Online aktsiaga. Kui Eesti suudab sajandivahetuse tuleproovi läbida mõnest teisest analoogsesse riskirühma arvatud riigist edukamalt, prognoosiks lääne investorite huvi järk-järgulist taastumist likviidsemate Eesti aktsiate vastu. Kui selline ootus domineerivaks osutub, võiks aksiaturg olla kergelt tõusmas juba detsembris (optimismi lisab detsembri alguses avaldatav eeldatavasti positiivne III kvartali majanduskasv) ja maksude optimeerija võtaks liiga suure riski tulenevalt hinnatõusu tõttu saamata jääva tuluga versus tulumaksu vähenemine.

Sellist riski saab vältida, müües aktsiaid juba praegu ja ostes need koheselt tagasi. Kuigi üsna tõenäoline on Hansapanga aktsia hinna langemine veelgi madalamatele tasemetele tulenevalt peamiselt tehniliste tegurite (ostuoptsioonide ülekaal 97% versus 3% müügioptsioone) pluss aktsiaturul kestva likviidsuskriisi koosmõjust, võib praegust hinnataset pidada sobivaks selliste operatsioonide tegijatele ja jätta aktsiaturu põhja otsimine ja sellele spekuleerimine käputäiele paadunud fanaatikule. Keegi ei keela sellist operatsiooni madalamatelt hinnatasemetelt korrata ja veelgi suuremat efekti saavutada. Kuna maakleri osa sellisel tehingul on kaduvväike, peaks nii müük kui ost toimuma sama hinnaga ja teenustasudeks kulub vaid ca 0,1% tehingu mahust.